Wednesday, September 1, 2010

'hidangan' berpantang

preggy dah sudah...delivery dah settled...skang time confinement plak...berpantang ler ckp biasa2 nye...hehehe...sebut jer berpantang dah tbayang remeh temeh nye...'do's and 'dont's yg mmg mcm2...nk list kan satu persatu pon mcm x cukup 1 page...



pada aku yg medical ppl ni plak aku akan buat mende2 yg relevant medically...dan mende2 yg x dpt di prove kan tu mmg aku x buat aaa...contohnye dr segi mknn org bpantang nie ha...ada ke dulu2 dorg soh mkn nasi panas2 dgn ikan bilis dan halia tumbuk dgn lada putih ke itam....cenggitu ler kalu x silap nye...eh korg penah dengar x?? hari2 mcm tu kdg2 ganti dgn air pati asam jawa yg dijadikn pencicah sbg pelengkap rasa...aku penah dok ngan atok nenek kt kampung kan...so aku penah le terlihat situasi2 mcm ni dolu2...dah ler pompuan tu br lps beranak, dah hilang darah yg byk dah ilang energy akibat proses bersalin tu...tup tup blk umah mkn ikan bilis jer...abis tu cemana nk ganti blk tenaga yg dah ilang??? ater pastu nk kena breastfeed anak lg...dgr kata org dulu2 minum air pon bercatu...laaaa dehydrated la si emak tu kan sbb susu dah tentu kuar byk nk bg kat baby so bkurang ler air dlm bdn dia....well aku x bias dgn mende2 bpantang nie tp mcm aku ckp td...kalu secara medical nye ade benefit mmg bole ikut tp kalu idak tu aku abaikan jer....











so kalu korg tengok lauk pauk aku mmg pelbagai la...aku cume avoid oily food dan yg hot n spicy...kan aku breastfeeding kan...so itu sendiri mau ingat...aku pon tak minum cold drinks...sama ada yg fresh kuar dr fridge mahu pon yg terang2an berais ketul2 dlm nye...sume air aku adalah hot n plain water suam2 kuku katanye.... ;)


sbg tambahan aku still amik multivitamin (hehe...yg aku x mkn sgt ms preggy sbb nk control bb size..huhu) dgn jus maggis yg mmg fantastic dan pati ikan haruan tu...cite psl pati ikan haruan nie aku dah terbyg2 bau nye sebaik shj bottle cap itu dibuka....makkkkk oooiiiii x terminum tu!!! tp trick dia is ko sejukkn dlm fridge dulu katanye...tp kalu aku masukkn dlm fridge mmg ler pastu aku x minum gak kan....so tabahkan hati tingkatkn prestasi...slurrrrrppppp je la.....mmmmmmmmmm...


jus manggis nie optional la gak...maybe ade org lain suke nk amik sumtg else...aku amik nie pon sbb among family members aku mmg dah proven benefit nye segala...ditmbh plak aku dh jd stokis nye so byk ler mende nie kt umah :P ehemmm ehemmm 90% rezki kan dr beniaga.... ;)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...