Friday, December 10, 2010

Amalan menabung

amalan menabung nie mmg wajar digalakkan sejak zaman kanak2 lagi...aku rasa bile anak2 kite nie dah terbiasa menabung mesti x rasa kekok utk buat mende nie sampai ke tua...aku dulu2 pon menabung gak walau pon kdg2 tu senyap2 korek tabung utk beli brg2 yg aku nk beli tp parents aku x bg green lite...x approve ler tuh...so byk disimpan byk yg keluar gak....hehehe...kisah silam yg x bagus utk diikut ye adik-adik....




anak2 aku pon aku dah trained utk menabung...sebaik shj dorg dpt mykid aku dah bukak kan 1 akaun utk dorg...well amalan yg baik kena lah dipraktikkan kan? ariff mmg sgt2 compliant bab2 menabung....tiap hari bile aku dgn hubby blk keje mesti dia akan mintak coins utk masukkn ke dlm tabung dia without fail...jadi sebenonye sume duit dlm tabung ariff tu adalah duit kitorg gak....tp logik la kan...xkan le ariff tu dah ada duit sendiri plak...br 3 tahun dowh....








jadi, bile tabung dah penuh jer ini lah keje aku sbg motivator nye lah kata pon kan....kira bape hasil kutipan dan tukarkan dgn sesape yg bminat...selalunye permintaan utk duit syiling nie mmg tinggi di kalangan pekedai.....so kira lah....pastu tukar.......duit nye masuk dlm akaun bank....senang kan utk kegunaan masa hadapan :)







baru2 nie aku pon dah bukak akaun iman...dapat ler free gift nie drpd maybank...tp kan aku nk suggest kt dorg ler, len kali bg ler tabung yg praktikal sket...tabung nie mcm sesuai jd perhiasan jer la...dah ler kecik, pastu susah plak coin nk masuk...50sen lg ler x lepas.....
kesimpulannye, jadikan amalan menabung sbg rutin kite....dan didik ler anak2 menabung gak...bak kata org, melentur buluh biar dari rebungnye...chewah!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...